Oamenii de știință au descoperit sticlă cu 2 atomi groși

Nu este prima dată când știința se confruntă cu faptul că descoperiri surprinzătoare sau interesante sunt făcute întâmplător și rezultă din experimente complet diferite. Acesta este modul în care oamenii de știință au reușit recent să obțină cea mai subțire foaie de sticlă din lume, a cărei grosime este de doar doi atomi. Astfel, oamenii de știință, fără să vrea, și-au câștigat un loc în Cartea Recordurilor Guinness.

Oamenii de știință de la Universitatea din Corwell și Universitatea din Ulm au devenit fericiții „descoperitori”. Inițial, scopul muncii lor a fost să cerceteze diverse tehnologii pentru producerea de grafen. Grafenul este un material subțire, dar în același timp foarte durabil, a cărui grosime este doar un atom și constă doar din atomi de carbon. De interes în această zonă sunt atomii de carbon, care, aflându-se în nodurile rețelei de cristal, conferă materialului numeroase proprietăți unice de natură electrică și fizică.

Cu toate acestea, în timpul studiului materialului obținut ca urmare a experimentului, atunci când au examinat-o prin microscop electronic, oamenii de știință au descoperit un material care este și cel mai subțire, dar nu și grafenul investigat. Ulterior s-a dovedit că materialul rezultat era o foaie de sticlă bidimensională, formată din oxigen și siliciu.

particule de siliciu

Apoi, lucrând la „greșeli”, oamenii de știință au reușit să afle că acest pahar a fost creat datorită faptului că a existat o scurgere de aer în camera de vid, în care a avut loc sinteza grafenului. Astfel, oxigenul a reacționat cu materialul substratului de siliciu, iar catalizatorul care a devenit motorul acestui proces a fost cuprul folosit pentru a obține grafen. Prezența sa a permis sticlei ultra subțiri să formeze o rețea de cristal bidimensională.

Descoperirea nu ar fi completă dacă oamenii de știință nu ar demonta toate componentele noului material. În timpul studiului materialului obținut, au reușit să-l ia în considerare în detaliu. Structura rețelei de cristal și dispunerea atomilor de oxigen și siliciu au fost clarificate. Acest interes nu este întâmplător, deoarece materialul rezultat are proprietăți amorfe. Este solid și curge încet ca un lichid foarte vâscos.

structură de sticlă

În ciuda descoperirii accidentale a unui nou pahar ultra-subțire, semnificația acestuia nu poate fi diminuată. Procesul de obținere a acestui material este simplu, astfel încât sticla în sine poate deveni exact materialul care poate fi folosit pentru a crea diverse componente electronice. Datorită acestui fapt, noile dispozitive electronice pot deveni mai mici, mai economice și mai rapide și, astfel, apar dispozitive de nouă generație.

Referință: În 1932, William Zakariazen, un fizician german, a propus și a fundamentat postulatul conform căruia sticla, nefiind un cristal, are structura unei „rețele continue aleatorii”. La acea vreme, nu era posibil să confirme în mod experimental presupunerea sa.