Prejudiciul plasticului asupra organismelor vii de pe uscat și din ocean

Societatea noastră, care trăiește în „lumea plasticului”, scoate anual trilioane de particule microscopice din plastic, otrăvind toată viața de pe planetă, inclusiv pe noi înșine. Dimensiunile particulelor care sunt distruse sub influența factorilor externi ajung la nanometri. Și aceste „nanoplastice” care nu sunt accesibile ochiului uman devin mortale pentru toate ființele vii de pe Pământ.

Iar motivul constă în capacitatea lor de a pătrunde în sânge, plămâni, mucoasa intestinală. Catastrofa rănirii plastice este evidentă - microplasticele sunt greu de detectat, nu de a opri răspândirea lor.

Plastic în ocean

Creșterea înfricoșătoare a microplasticelor în ecosistem

Microplasticele sunt periculoase pentru toate tipurile de microorganisme vii și toate, fără excepție, suferă de ele, așa că oamenii de știință trag un semnal de alarmă. Astăzi, bucăți microscopice de plastic au umplut aerul și apa, infiltrate în sol, reprezentând o amenințare pentru sănătatea oamenilor și a animalelor, înfășurându-se și distrugând lanțuri alimentare întregi.

Bucăți de plastic au fost găsite în organismele marine, pești pe care oamenii îi mănâncă. Oriunde merge piciorul unei persoane, rămân mici bucăți de fibre sintetice, de plastic și bile de plastic degradate, cunoscute colectiv sub numele de microplastice.

Studii recente au demonstrat că fibrele sintetice sunt prezente în berea îmbuteliată în sticle de plastic, în apa care curge de la robinet, în aerul și gheața arctice, în mijlocul Oceanului Pacific.

Microplasticul, care intră în corpul uman, provoacă multe boli periculoase, inclusiv deformarea plămânilor și formarea cheagurilor de sânge. În acest articol ne vom ocupa de următoarele întrebări:

• Cum afectează microplasticele organismele acvatice.
  • Tipuri de materiale plastice periculoase care ne înconjoară în viața de zi cu zi.
  • Cum afectează microplasticele organele și sistemele umane după ce acestea intră în corp.

Plastic în ocean

Biologul marin Ed Carpenter, aflat într-o croazieră de cercetare în Marea Sargasso în 1971, a descoperit pentru prima dată pete albe cu aspect ciudat care pluteau printre alge brune și s-a îngrozit când și-a dat seama că nu erau altceva decât mici bucăți de plastic. L-a șocat, pentru că descoperirea a fost găsită la 550 de mile de orice continent, în mijlocul Oceanului Atlantic, și a spus: „Mi-am dat seama că acest lucru este peste tot”. Studiul său a fost prima confirmare a poluării plastice pe scară largă a planetei și a devenit clar că deșeurile menajere sub formă de pungi de plastic, sticle de plastic și alte deșeuri umane care au inundat coastele nu sunt cel mai grav dezastru pentru planetă.

Mark Brown a ghicit că procesul de poluare de către microplastice a ajuns la scara unui dezastru ecologic. El spera că probele de sânge dintr-o midie albastră uscată examinată la microscop vor mărturisi contrariul. Dar acest lucru nu s-a întâmplat de îndată ce a văzut pe ecran o imagine 3D neclară a celulelor sanguine ale midiei.

Lumea a fost șocată de fotografiile țestoaselor marine care mănâncă pungi de plastic, care arată amploarea problemei, care nu este doar gunoi. Aceste imagini au devenit un simbol al daunelor asupra mediului cauzate de deșeurile de plastic în oceanele lumii. Poluarea cu plasticul nu s-a limitat la sticlele de băuturi răcoritoare, pungi de plastic și alte gunoi care umpleau coasta.

Țestoase care mănâncă pachete în ocean

Bucăți microscopice de fibre sintetice, plastice și bile de plastic descompuse, numite în mod colectiv microplastice, au apărut în fiecare colț al pământului nostru. Microplasticele au fost găsite pe câmpurile agricole, apa mării, plajele, aerul orașului, pe care milioane de locuitori îl respiră, fără să știe măcar despre pericolul ascuns care îi așteaptă. Sunt literalmente peste tot!

Mărimea lor este mică - de la câțiva milimetri, ca un bob de orez până la cei microscopici, capabili să pătrundă în corpul unui imens cerc de creaturi. Și cel mai rău dintre toate, planctonul, care stă la baza lanțului alimentar marin.

Sub influența luminii solare, distruse de valuri și vânt, bucăți de plastic se dezintegrează în bucăți chiar mai mici.

În fiecare an, lumea produce aproximativ 300 de milioane de tone metrice de plastic și „aruncă” în mediu trilioane de particule de plastic degradate, dintre care majoritatea sunt invizibile pentru ochiul uman.

Experimentul lui Brown din 2008 a fost unul dintre primele care a demonstrat că microplasticele nu trec întotdeauna prin tractul digestiv fără a provoca vătămări.

Descoperirea este atât de bucuroasă că presupunerea a fost confirmată, cât și de tristă, deoarece o parte din material plastic are într-adevăr un efect negativ asupra lumii din jurul său Ecotoxicolog de la Universitatea din New South Wales din Sydney

„Pe de o parte, vă bucurați că unele dintre prognoze au fost confirmate, dar, în același timp, sunteți devastat de acestea” - din cauza consecințelor potențial grave pentru ecologia planetei.

Particulele microscopice de microplastice, înghițite de un organism viu, deteriorează organele interne și eliberează substanțe chimice distructive pentru sănătate și viață în interiorul acestuia - de la pesticide la bisfenol (BPA), care distruge hormonii. Efectul periculos al microplasticelor perturbă funcțiile de protecție ale corpului și, cel mai rău dintre toate, inhibă creșterea și reproducerea celulelor. Nu numai microplasticele, ci și compușii chimici pe care îi eliberează se acumulează în lanțul alimentar, afectând potențial ecosisteme întregi.

Sănătatea solurilor agricole în care ne cultivăm hrana suferă și ea. Microplasticele pot infecta direct o persoană, deoarece se află în aerul orașului pe care îl respirăm și în apa pe care o bem și o folosim pentru gătit.

Brown s-a alăturat unei echipe de oameni de știință care doresc să înțeleagă cum poluarea microplastică se împletește cu ecosistemele și viața sălbatică. Efectul dăunător al unei astfel de poluări provoacă atât o schimbare calitativă a coloniilor de microbi din sol, cât și o încălcare a ciclului de reproducere a peștilor.

Elemente plastice la pești

Cercetătorii acestei probleme colectează din ce în ce mai multe informații și dovezi în fiecare zi și, potrivit lui Brown, văd clar imaginea din fața lor că acesta este doar vârful aisbergului.

Pentru trimitere! În 2010, FDA (Food and Drug Administration) a recunoscut oficial că siguranța bisfenolului A era pusă la îndoială. Era vorba, în special, de bisfenol-A, care, datorită similitudinii sale structurale cu estrogenul - hormonul sexual feminin - are un efect negativ asupra sistemului de reproducere și a creierului.

În plus, bisfenolul-A este cauza mai multor tipuri de cancer și alte boli grave, nu numai la sexul mai frumos, ci și la bărbați. Lista bolilor este destul de largă:

• Cancer mamar.
  • Cancerul de prostată și testicul.
  • Deformarea ADN-ului în celulele germinale masculine - spermatozoizi.
  • Autism.
  • Întârzierea dezvoltării creierului.
  • Asuprirea reproducerii.
  • Dezvoltarea diabetului zaharat.
  • Dezvoltarea bolilor cardiovasculare.
  • Suprimarea sistemului endocrin.
  • Obezitatea.

Pericol de microplastice pentru sistemul circulator și organe

Când Brown a experimentat cu midii albastre, mulți cercetători au sugerat că reprezentanții regnului animal pur și simplu nu pot digera microplasticele pe care le-au mâncat, deoarece sunt „fibre de origine anorganică”. Inițial, Brown a avut astfel de gânduri, dar omul de știință nu era sigur sută la sută de acest lucru.

Pentru a scăpa de îndoieli, a realizat un experiment. Scoicile au fost plasate în rezervoare de apă umplute cu particule microplastice marcate fluorescent mai mici decât celulele roșii din sânge. Scoicile de test au fost apoi plasate în apă curată și Brown a colectat scoicile timp de șase săptămâni pentru a vedea dacă au scăpat de periculoasele microplastice. Brown a spus cu un rânjet: „De fapt, am rămas fără midii, dar după toate testele pe care le-au suportat midiile, particulele erau încă în corpul lor”.

Microplastic la midii

Este necesar să sunați alarma astăzi, deoarece microplastice au fost găsite la râme, pești și alți reprezentanți ai lumii animale. Dar particulele care intră în sânge din intestine au un efect dăunător, care le duce către alte organe. Brown, la fel ca alți oameni de știință, în experimentele sale a înregistrat semne de deteriorare fizică gravă. De exemplu, procesele inflamatorii care sunt cauzate de frecare și impactul particulelor microplastice asupra pereților organelor interne.

Studiile au constatat, de asemenea, că materialele plastice din materialele plastice care intră în organism eliberează substanțe chimice care prezintă un pericol grav. Nu numai materialele plastice în sine pot fi dăunătoare, ci și poluanții secundari ai mediului. Un exemplu este pesticidele care sunt atrase la suprafața plasticului, deteriorând organele și afectând ficatul.

Ecotoxicologul de la Institutul de Resurse de Apă din Spania, Marco Vigi, este unul dintre cercetătorii care efectuează teste speciale pentru a obține informații despre ce tipuri de substanțe sunt conținute în diferiți polimeri și dacă organismele animalelor terestre și ale apei dulci sunt capabile să le digere. Sau, mâncându-le cu alimente, se produce otrăvire. Microplasticele din soluri și lacuri pot ajunge până la 15 trilioane de tone de particule care sunt trimise ulterior în ocean.

Tipuri de materiale plastice și utilizările lor în industria modernă

Adesea, în loc de nume complete, vedem abrevieri ale tipurilor de plastic. Să descifrăm aceste abrevieri și să ne uităm la tipurile de materiale plastice cele mai frecvente în industrie:

• PEHD sau HDPE - HDPE - acesta este polietilenă de joasă presiune, polietilenă de înaltă densitate. Domeniul de aplicare - producția de baloane, sticle, ambalaje semi-rigide. Nu este periculos pentru utilizare în industria alimentară și este considerat sigur.
  • PET sau PETE - PET, PET Este tereftalat de polietilenă (lavsan). Este utilizat pentru producerea de ambalaje, tapițerie, blistere, recipiente pentru alimente cu consistență lichidă, în special sticle pentru băuturi.
  • PVC - PVC - clorura de polivinil. Domeniul de aplicare este suficient de larg. Se folosește pentru producerea de mobilier de grădină, profile pentru ferestre, bandă electrică, pardoseli, jaluzele, izolație electrică, pânză de ulei, țevi, containere pentru detergenți.
  • PP - PP - polipropilenă. Se folosește la fabricarea jucăriilor, în industria auto (bare de protecție, echipamente), în industria alimentară (mai ales la fabricarea ambalajelor). Pentru uz alimentar, PP este considerat sigur. Țevile din polipropilenă sunt obișnuite pentru fabricarea rețelelor de alimentare cu apă.
  • LDPE sau PELD - LDPE Este o polietilenă de joasă densitate, polietilenă de înaltă presiune. Se utilizează la producerea de pungi, containere flexibile, prelate, pungi pentru gunoi, filme.
  • PS - PS - polistiren. Domeniul de aplicare al acesteia este destul de larg: este utilizat pentru realizarea de materiale de ambalare pentru produse alimentare, plăci izolante pentru clădiri, vase, tacâmuri și cupe, pixuri, cutii CD, jucării, precum și alte ambalaje (spumă și folie alimentară). Datorită conținutului său de stiren, acest material este considerat potențial periculos, mai ales atunci când este inflamabil.
  • Alții. Acest grup include orice alt material plastic care nu este inclus în grupurile enumerate mai sus. Cel mai adesea, este policarbonatul folosit pentru a fabrica veselă reutilizabilă, de exemplu, coarne pentru bebeluși. Policarbonatul poate conține bisfenol A, care este periculos pentru oameni.

Astăzi, oamenii de știință se confruntă cu sarcina principală - de a studia efectul efectelor chimice și fizice asupra funcției de reproducere a organismelor, creșterea acestora, precum și susceptibilitatea unui organism afectat de microplastice la boli.

În martie, a fost publicat un studiu care a indicat că nu numai peștii expuși la microplastice au reprodus mai puțini alevini, dar descendenții lor, care nu au fost afectați negativ de particulele de plastic, au repetat și experiența părintească. Aceste studii i-au determinat pe oamenii de știință să speculeze că efectele negative ale microplasticelor pot afecta generațiile viitoare.

Există organisme, de exemplu, crustaceele de apă dulce, care se numesc amfipode, nu au reacționat în niciun fel la microplastice, dar acest lucru este până acum. Martin Wagner, ecotoxicolog la Universitatea Norvegiană de Știință și Tehnologie care a participat la studiu, a declarat:

Poate că acest lucru se datorează faptului că se pot ocupa de materiale naturale nedigerabile, cum ar fi bucăți de piatră.

Cercetătorul Universității din Toronto, Chelsea Rohman, a efectuat experimente pe mai multe specii de viețuitoare și a studiat efectele toxice ale microplasticelor. S-a constatat că impactul negativ provenea doar din anumite tipuri de plastic.

O parte semnificativă a cercetării asupra impactului negativ al microplasticelor a fost efectuată în condiții de laborator. Experimentele au fost proiectate pentru o perioadă scurtă de timp și a fost utilizat doar un singur tip de plastic cu particule mai mari. Sau cercetarea a fost efectuată în condiții de concentrație crescută de microplastice în comparație cu conținutul lor din mediu.

Wagner a spus că cercetarea „nu ne va spune despre impactul pe termen lung al concentrațiilor mici de microplastice asupra mediului”. Wagner este unul dintre cercetătorii care depășesc măsurătorile anterioare prin potrivirea animalelor cu poluanții și polimerii cu care este posibil să se ocupe în viața reală.

Potrivit lui Wagner, sunt luate în considerare caracteristicile lumii reale, în care microplasticele „nu vor fi singurul factor de stres”. Pentru speciile care sunt, de asemenea, supuse altor presiuni, cum ar fi braconajul, poluarea chimică, schimbarea condițiilor climatice, microplasticele pot fi ultima paie. „Este foarte greu”, spune Wagner.

Microplastic care răspândește mizerie

La Frankfurt, grădina botanică studiază condițiile reale de viață ale diferitelor specii de ființe vii, iar astăzi pentru cercetătorii germani aceasta este o sarcină principală. O serie de iazuri mici, de dimensiuni uniforme, trec prin iarbă și sunt expuse la diferite influențe ale elementelor. Wagner a dat fiecăruia dintre ele particule diferite de dimensiuni microscopice - polimeri puri sau contaminate cu alte substanțe chimice.

El a dorit să afle cum zooplanctonul și insectele de apă dulce vin în contact cu ele și cum reacționează corpul lor la un astfel de „stimul”. Deși omul de știință nu a găsit dovezi ale efectelor reale ale microplasticelor și ale anomaliilor, se așteaptă totuși ca unele viețuitoare să prezinte semne specifice de rău plastic care pot fi transmise în rețeaua trofică a ecosistemului.

Astfel de influențe de impuls pot apărea în ciuda faptului că anumite specii nu au suferit în niciun fel efectele nocive ale microplasticelor. Midiile albastre, pe care le cerceta Brown, nu au prezentat efecte secundare pe termen scurt, dar savantul se teme că microplasticele pe care le acumulează ar putea deveni periculoase pentru animalele care le mănâncă. Brown este convins că pot reprezenta un pericol real pentru alte specii de animale.

Brown, ca un alt om de știință Wagner, a început să dedice mai mult timp modului în care materialele plastice afectează lumea din jurul lor în viața reală. Are mai mulți pești pe care i-a înghețat și alte organisme colectate în portul Sydney și va studia efectele microplasticelor ingerate asupra lor.

Microplastic la pește

O echipă de oameni de știință condusă de el va analiza relația acestor polimeri cu rutele pe care microplasticele pot pătrunde în port, pentru a căuta în continuare semne de deteriorare a mediului, de exemplu, modificări ale populației. Ce spune această abordare? Aceasta înseamnă că viața sălbatică se poate simți confortabil chiar și atunci când este expusă la condiții tipice de mediu, cum ar fi furtuni și maree. De asemenea, animalele se simt normale atunci când sunt expuse la mulți alți factori de stres: poluare industrială, modificări ale temperaturii oceanului etc.

Vrem să ne desfășurăm cercetările în dezordine naturală. Dacă ceva poate provoca influență în acest sistem haotic, pe lângă acele alte stresuri, știm acest factor. Atunci va provoca îngrijorări serioase.Mark Brown

Ecologul plantelor de la Universitatea din Berlin, Mathias Rillig, a arătat modul în care microplasticele pot afecta organismele schimbându-și mediul. El a efectuat cercetări și a prezentat dovezi că solul încărcat cu microfibre de poliester este mai slab și reține mai multă umiditate. Din acest motiv, se pare că acești factori influențează activitatea microbilor care sunt critici pentru ciclul nutrienților din sol.

Această descoperire este destul de „proaspătă”, dar provoacă deja îngrijorări colosale în rândul oamenilor de știință. Mai ales având în vedere faptul că fermierii din întreaga lume folosesc nămol purificat de canalizare saturat cu microfibre ca îngrășământ pentru terenurile agricole. Rilling face, de asemenea, parte dintr-un grup de oameni de știință care doresc să descopere modul în care microfibrele din sol afectează creșterea culturilor.

Plastic din microfibră reciclată

Până în prezent, oamenii de știință au găsit o mulțime de dovezi că microplasticele pot amenința deja și direct oamenii. În aprilie, a fost publicat un studiu care a dezvăluit lumii un fapt interesant. Particule și microfibre au fost găsite în bere, sare de mare ambalată, apă de la robinet, apă în sticle de plastic. Acest lucru indică faptul că o persoană înghite microplastice în fiecare zi. Microplasticele pot pătrunde în băuturile vândute în sticle în timpul procesului de producție, în timpul îmbutelierii.

În rezervoare, din care apa pătrunde în rețelele de alimentare cu apă, sursa microfibrelor este precipitația. Chiar și acei oameni de știință care studiază problema de mult timp, acest rezultat, potrivit lui Rohman, este șocant. Oamenii de știință au remarcat că „acest lucru indică în mod clar că neglijența noastră în sortarea și eliminarea gunoiului ne revine ca un bumerang”.

Natura ciclică a plasticului din întreaga lume

Este de netăgăduit că este neetic și periculos să oferi unei persoane doze de particule microplastice în scopuri experimentale. Prin urmare, unii oameni de știință, inclusiv Brown, au apelat la procedurile medicale care utilizează particule de polimer pentru a livra cantitatea exactă de medicamente în anumite zone ale corpului, pentru a face mai clar și mai ușor de înțeles cât de „nedureroase” și cu ce consecințe sunt capabile să treacă microplastice. oameni. Dacă particulele au dimensiuni microscopice, atunci ele pot fi depozitate în locuri precum fluxul sanguin. Studiile au fost efectuate pe hamsteri și au fost injectate cu microplastice. Studiile la animale au făcut oamenii de știință să creadă că microplasticele pot provoca cheaguri de sânge.

Aerul conține, de asemenea, microfibre pe care oamenii le respiră zilnic. Și nu face nicio diferență unde vă aflați - în Washington, Roma, îndepărtata Arctică. Oamenii de știință știu că particulele mici din aer, atunci când sunt inhalate, pătrund adânc în plămâni, ceea ce contribuie la dezvoltarea multor boli, inclusiv a cancerului.

Muncitorii din fabrică care se ocupă de poliester și nailon au demonstrat prin propriul lor exemplu dovezi că plămânii lor s-au micșorat din cauza expunerii la materiale plastice. În plus, a existat o lipsă a funcției pulmonare. În ciuda faptului că dezvoltarea pe scară largă a cancerului nu a fost observată în rândul lucrătorilor din fabrică, aceștia se află într-un grup de risc mai mare decât cetățenii obișnuiți.

Stephanie Wright, cercetător la King's College din Londra, cercetează câte persoane sunt de fapt afectate de microfibre și dacă aceste particule dăunătoare sunt capabile să pătrundă în plămâni. În munca ei, ea lucrează îndeaproape cu departamentul de toxicologie al universității pentru a studia țesutul pulmonar recoltat pentru a identifica microfibrele de plastic și daunele cauzate de acestea.

Există oameni de știință care consideră această problemă „umflată” și spun că este prematur să ridici un zgomot în jurul particulelor de plastic care intră în aer din corp. Sunt de părere că o persoană este expusă în mod regulat la influența recipientelor din plastic de băuturi și alimente, care pot fi de multe ori mai periculoase datorită conținutului crescut de substanțe chimice adăugate la plastic. De exemplu, vorbim despre BPA, care distruge sistemul endocrin. Dar însăși Rohman nu a încetat să se delecteze cu fructele de mare din cauza impactului potențial al microplasticelor.

Rohman spune: „Din câte știu eu, beneficiile sunt mai mari decât răul”. Este posibil ca, la fel ca în mulți alți poluanți, să existe o anumită limită, după depășirea căreia fibrele microplastice își încep efectul distructiv asupra oamenilor și a diferiților reprezentanți ai lumii animale. Chelsea notează: „Trebuie doar să ne dăm seama unde este această linie”.

Experții sunt siguri că răspândirea microplasticelor pe toată planeta, împreună cu efectele dăunătoare deja cauzate, sunt argumente puternice pentru ca omenirea să se gândească serios la faptul că natura ar trebui tratată mult mai atent și mai atent. Chelsea Rohman afirmă următoarele: „Există întrebări la care trebuie răspuns, dar am ajuns la o etapă a activității noastre în care avem suficiente informații pentru a lua decizii importante.