Invizibilitatea în spectrul infraroșu dezvoltată de oamenii de știință

Toată lumea a urmărit ficțiunea științifică din anii 90 și își amintește bine un astfel de personaj ca Predator, apoi, după lansarea filmului, mulți au început să vorbească despre cum ar fi frumos să creeze un costum cu capacități similare pentru mimică. Un rezultat similar nu a fost încă atins, dar oamenii de știință se apropie din ce în ce mai mult de un obiectiv similar.

Până în prezent, invizibilitatea și mimica activă nu au fost realizate, dar un grup de cercetători de la Universitatea din California la Irvine, condus de profesorul Alon Gorodetsky, a reușit să dezvolte o proteină sintetică numită „reflectină”. Proteina are o structură extrem de complexă și ea însăși permite calmarilor și părților altor organisme nu numai să-și schimbe culoarea, ci și să reflecte lumina care lovește suprafața.

Această proteină a devenit principala componentă a noului filtru optic activ. Unicitatea sa constă în faptul că un film realizat dintr-un astfel de filtru, care a fost aplicat pe suprafața unui obiect, face acest obiect literalmente invizibil viziunii în infraroșu. Adică, folosind anumite influențe chimice, este posibil ca filtrul optic să treacă de la o stare transparentă la una opacă. Bineînțeles, este posibil și opusul. Această schimbare a stărilor, atunci când este privită prin obiectivul unei camere cu infraroșu, arată ca dispariția sau aspectul unui obiect.

infraroșu uman

Această dezvoltare este de interes în special pentru sfera militară, deoarece echipamentele optice care funcționează în acest domeniu sunt utilizate tocmai de militari, precum și de organizațiile care implementează posibilitatea viziunii nocturne, navigației sau recunoașterii. Potrivit cercetătorilor, această acoperire funcționează excelent în spectrul de la 700 la 1200 nanometri, care reprezintă aproape întreaga gamă de operare a echipamentelor cu infraroșu. Această descoperire este unică în felul său, întrucât anterior nu existau materiale reflectorizante similare de origine biologică care să funcționeze în această zonă a spectrului electromagnetic.

calmar schimbător de culoare

Potrivit lui Gorodetsky, învelișul dezvoltat de aceștia este ușor de fabricat și utilizat, ceea ce face ca învelișul să fie și mai popular. Profesorul subliniază în special posibilitatea de a acoperi orice suprafață, indiferent de complexitatea acestora. Prin urmare, cu cât este mai ușor să creați o acoperire și aplicarea acesteia, cu atât mai multe domenii de aplicare pot fi acoperite. În plus față de domeniul militar, această acoperire poate fi utilizată în tehnologii de economisire a energiei, precum și într-o zonă care este considerată un începător - bio-optică.

Cu toate acestea, nu există nicio limită la perfecțiune și rezultatele obținute adaugă doar entuziasm și, prin urmare, această dezvoltare este doar unul dintre primii pași către crearea unui material mai versatil, care poate avea proprietăți extinse și să funcționeze într-o gamă optică mai largă. Ca ideal, cercetătorii au capacitatea de a lucra în domeniul luminii vizibile, adică capacitatea stratului de a-și schimba independent proprietățile optice sub influența externă a semnalelor. Oamenii de știință lucrează deja la această idee și dezvoltă modalități alternative de a controla starea acoperirii, care nu ar fi chimică.

„Cu ajutorul unei astfel de acoperiri aplicate țesăturii, va fi posibil să se creeze un camuflaj dinamic care va fi capabil să se adapteze în mod independent și să se contopească cu mediul în maniera diferitelor animale marine”, crede șeful grupului de cercetare și adaugă că posibilitățile acestei zone nu pot fi limitate, poate deschide noi tehnologii către oameni care anterior erau considerați doar science fiction.